Skärmavbild 2015-03-24 kl. 20.59.58 Felsökning pågår. Vi är flera som uppmärksammat att det ibland går väldigt långsamt och det verkar drabba flera oavsett operatör. Det kan ha att göra med Wexnets nätproblem som vi tidigare verkar ha varit lyckligt förskonade ifrån, det kan också bero på något annat. Men vi vill i alla fall berätta att en första felsökning pågår och att vi ska försöka gå till botten med problemet så att det inte återkommer.

Det är lätt att bli bortskämd med snabbt bredband. Och vi har haft en lång period där allt bara flutit på. Men så helt plötsligt var vi flera som upptäckte att det gick väldigt långsamt ibland. Vi mäter nu lite då och då med Bredbandskollen, men när man får dåligt resultat och klagar på kapaciteten hos sin operatör hänvisar de ofta till andra mätverktyg som kan ge helt andra resultat.

Skärmavbild 2015-03-24 kl. 18.30.42

Då är det ju så mycket lättare när det verkligen inte fungerar alls. Då är det tydligt att det är något som är fel och dessutom så mycket lättare att hitta. Men när det fungerar bra för det mesta, men går ner ibland eller bara blir riktigt långsamt ibland?

Undertecknad tröttnade och felanmälde saken till operatören Bahnhof som verkar ta saken på allvar. Men alldeles enkelt är det inte. Jag måste själv felsöka genom att köra ett program under en viss tid som ska kolla belastningen och uppkopplingen.

"För att vi ska kunna identifiera problemet vill vi tillsammans med stadsnätet utvärdera din anslutning över ett dygn. Du kan använda datorn som vanligt under tiden. Vi vill att du låter testet gå i 24 timmar. Under den tiden ska alltså datorn vara påslagen och du bör även undvika tunga nedladdningar. Vi beklagar besväret. Undvik också att datorn går in i energisparläge."

”För att vi ska kunna identifiera problemet vill vi tillsammans med stadsnätet utvärdera din anslutning över ett dygn. Du kan använda datorn som vanligt under tiden. Vi vill att du låter testet gå i 24 timmar. Under den tiden ska alltså datorn vara påslagen och du bör även undvika tunga nedladdningar. Vi beklagar besväret. Undvik också att datorn går in i energisparläge.”

 

Från början var jag även tvungen att stänga av all annan internet-kontakt och köra direkt från switchen, men sedan återkom operatören och sa att jag kan ha annan utrustning påkopplad också, bara mätdatorn sitter i den högst prioriterade porten. De ger mig helt enkelt dubbla ip-adresser under tiden.

Vad detta landar i vet vi inte ännu. Mätning pågår som sagt. Vi återkommer så snart vi vet mer.

Skärmavbild 2015-03-24 kl. 20.58.34

Skärmavbild 2015-03-24 kl. 18.30.55