På årsmötet väcktes frågan vad vi ska göra med vårt fibernät när det nu strax är avskrivet. Förslag lades på att det ska säljas och styrelsen fick i uppdrag att ta reda på om det finns några intresserade köpare och vad en försäljning i så fall skulle innebära.

Styrelsen har nu varit i kontakt med två intressenter varav Wexnet, som även är vår leverantör av tjänster och extern anslutning, svarar så här:

Proceduren innebär kortfattat kontroll av dokumentation, inmätning och markavtal samt att det genomförs en besiktning. Uppkommer inga betydande avvikelser vid besiktningen ersätter Wexnet föreningen med en viss summa per anslutning. Allt formuleras i ett överlåtelseavtal, som Wexnet tillhandahåller.

Det har även framkommit att det finns fler aktörer på marknaden som kan vara intresserade av att ta över vårt fibernät. Kontakt har tagits, men vi har inga ytterligare detaljer från dessa ännu.

Ett viktigt vägval

För vår del som byanät är det naturligtvis positivt att vi som delägare kan få tillbaka en del av den investerade summan, men minst lika viktigt är att vi blir garanterade en fortsatt väl fungerande drift utan kraftigt höjda avgifter.

Vilken väg som föreningen väljer, behålla eller överlåta, och i så fall till vem, är en fråga där vi måste ha ett klart majoritetsbeslut innan vi kan gå vidare i en överlåtelseprocess.

Och innan dess behöver vi få en bättre överblick över vilka intressenter som finns, vad de kan tänka sig att betala och vad de har för framtidsplaner för vårt byanät.

Styrelsen anser därför att detta är en fråga som inte bör verkställas innan vi har en bra överblick av de konsekvenser en överlåtelse innebär.

Har du synpunkter, förslag eller egna erfarenheter som kan vara av intresse för föreningen? Eller företräder en organisation som kan vara intresserad av att ta över Blendafibers byanät?

Hör av dig till oss på info@blendafiber.se

Mvh Christer Mårdh, ordförande